VII Konkurs KOLAŻ – ASAMBLAŻ w Olkuszu / 2023

VII Ogólnopolski Konkurs Plastyczny KOLAŻ – ASAMBLAŻ
1 – 30 grudnia 2023 r.
Organizator: Galeria Sztuki Współczesnej Biuro Wystaw Artystycznych w Olkuszu, ul. Szpitalna 34, Olkusz

Wernisaż: 1 grudnia 2023 r. , godz. 18:00

Z katalogu wystawy:

„Obiekty nadesłane na VII Ogólnopolski Konkurs Plastyczny Kolaż-Asamblaż były bardzo różnorodne, wysublimowane pod względem formy, świetnie technicznie przygotowane oraz wykazywały malarskość, mimo używania techniki kolażu czy asamblażu. Wiele kolaży wykorzystywało materiały z odzysku lub naturalne materie, wpisując się w modny obecnie kierunek Eko Artu. Na wystawie są również prace całkowicie odbiegające od tego nurtu – przygotowane z myślą o ekspozycji z całkowicie nowych i nieprzypadkowych elementów. Tu może pojawić się pytanie – czy kolaż musi być zbieraniną i układem „jakichś starych” rzeczy czy elementów? Czy jest po prostu układem na płaszczyźnie różnych materii i przedmiotów, które niekoniecznie muszą pochodzić z recyklingu? Sądzę, że w obecnych czasach działania interdyscyplinarne artystów możemy sprowadzić, czy też nazwać formą kolaży lub asamblaży, bo czym jest np. współczesna sztuka włókna, książka artystyczna? Do nowoczesnej formy zastawianych ze sobą różnych materiałów i dyscyplin sztuki wkradają się również nowe media i intermedia. Granica w określeniu, co jest kolażem, jest tu bardzo płynna, uznaniowa.” Joanna Baranek

Zdjęcia: Radek Siebuła

Po zakończeniu wystawy praca dołączyła do Kolekcji Sztuki Współczesnej Biura Wystaw Artystycznych w Olkuszu.

Asamblaż „Most” zrobiłam specjalnie na wystawę o takim tytule organizowaną przez francuskie stowarzyszenie malujących architektów Ligne et Couleur Paris w Ratuszu V Dzielnicy Paryża w 2023 r. Był również prezentowany na wystawie Koła Plener Okręgu Warszawskiego Stowarzyszenia Architektów Polskich w Pałacu Zamoyskich w Warszawie.

Robiąc tę pracę użyłam starej skalówki jako metaforycznego mostu łączącego marzenie o miłym miejscu do mieszkania z profesjonalnym projektem domu. Stąd pierwszy tytuł „Beetween dreems and project.” Wykorzystałam kadry z mojego szkicownika, lustro i przykładowy projekt budowlany.

Szukając tytułu myślałam również o”Kreśleniu marzeń.” Kiedyś architekt używał skalówki, rapidografów, przykładnicy i pracował przy stole kreślarskim. Teraz to już przeszłość. Ale dopiero porównując obecne wydruki projektów ze starymi rysunkami, widać piękno ręcznej kreski.

Na wystawie w Paryżu usłyszałam, że wspaniale oddałam konieczność łączenia życia prywatnego z zawodowym. O takim aspekcie nie pomyślałam.

Finalnie zmieniłam tytuł na „Most”, taki jak paryska wystawa, żeby nie ograniczać skojarzeń odbiorcy.